Čak dva kamiona plastike svake minute završi u oceanu što opasno utječe na okoliš, a time i na zdravlje ljudi. Unatoč tome što je Hrvatska poznata kao jedna od najvećih europskih i svjetskih oaza pitke vode, ljudi plaćaju flaširanu vodu, koja u samoj proizvodnji i distribuciji u pet ambalaži troši mnoge neobnovljive izvore energije te se oslobađaju velike količine stakleničkih plinova, a sama voda u pet boci gubi na kvaliteti.
Tim hrvatskih stručnjaka za dizajn, marketing i prodaju, okupljenih oko startupa Freewa, odlučio je tome stati na kraj. Osmislili su “alate” kojima ljudi mogu doći do besplatne pitke vode i na taj način doprinijeti smanjenju plastičnog otpada i očuvanju okoliša.
Freewa su zapravo staklena boca za vodu, torbica izrađena od eko-filca i mobilna aplikacija putem koje se mogu pronaći najbliža mjesta pitke vode, bilo da se radi o prirodnom izvoru ili javnoj česmi. Boca s torbicom, koja će se proizvoditi od reciklirane pet ambalaže, kako bi se dodatno smanjila njezina količina koja završi u morima, ujedno može postati i izvorni hrvatski proizvod i suvenir.
Ovaj mladi zagrebački startup jedan je od dobitnika potpore programa “Pokreni nešto svoje” u 2016/2017, a nakon višemjesečnog razvoja prototipa i poslovnog modela, krajem svibnja je pokrenuo kampanju na crowdfunding platformi Indiegogo kojom su željeli prikupiti sredstva za prvu proizvodnju Freewa boca, čepova i torbica te dodatni razvoj aplikacije u eko-društvenu mrežu za mapiranje i monitoring ispravnosti pitke vode.
Već u prvom danu kampanje zajednica je oduševljeno reagirala, a domaći i međunarodni mediji prenijeli su priču o ekološkoj inicijativi iz male Hrvatske. Kampanja je završila u nedjelju 16. srpnja, s vrlo dobrim rezultatima. Iako nije u potpunosti prikupljen ciljani iznos (brojka se na kraju zaustavila na visokih 90%, no moramo reći da je i cilj od 35.000 USD bio postavljen vrlo ambiciozno), rezultat je impresivan – više od 250 podržavatelja iz cijelog svijeta prikupilo je preko 31.500 USD! No, uspjeh kampanje je puno veći od samog iznosa.
Dizajnerica i članica tima Vedrana Vrabec pojašnjava: “Za Freewu se daleko čulo. Podržavatelji su stigli od Novog Zelanda preko Austrije, Luxemburga, Velike Britanije do SAD-a, a naravno najviše ih je iz Hrvatske. Osim toga dobili smo velik broj korisnika aplikacije i preko 1.000 lokacija mapiranih izvora pitke vode po cijelom svijetu.”
Crowdfunding je za Freewa tim bio logičan izbor. “Vjerujemo da je to dobro istraživanje tržišta i ključna stvar za marketing. Puno smo naučili tijekom same kampanje, prikupljali smo povratne informacije i slušali mišljenja korisnika čije prijedloge namjeravamo integrirati u daljnji razvoj svih naših proizvoda. Ujedno smo prikupili sredstva i prodali više tisuća Freewa boca. U marketinškom smislu dosegnuli smo do velikog broja ljudi, putem radija, novina i društvenih mreža.”
Iza cijelog tima naporan je i dugotrajan rad – priprema za kampanju počele su još u ljeto 2016., a sam početak kampanje je odgađan dva puta. Video se snimao u tri navrata tijekom razdoblja od 6 mjeseci. “Više nikada nećemo podcijenjivati glumački rad!” kroz smijeh kaže Vedrana. Na kraju su finalnu suradnju i vođenje kampanje odradili sa specijaliziranom agencijom za startupe Startaparat iz Beča, iza koje stoje Bruketa&Žinić sa svojim austrijskim partnerima.
“To je ozbiljan posao, sa svojim specifičnostima i detaljima te se svakako prije dobro posavjetujte s ljudima koji u takvim kampanjama imaju iskustva” – objašnjava Vedrana i dodaje – “Ne gajite iluzije da će platforma za vas odraditi grupno financiranje, ona može u tome biti od koristi, ali svakog potencijalnog podržavatelja ionako morate osobno kontaktirati i praktički odraditi prodaju. Najbolje bi bilo i prije početka kampanje. Također se prije pokretanja kampanje zapitajte se možete li to i bez platforme i koji su vam konkretni ciljevi, osim financijskog.”
Naravno, kao i kod svake kampanje koja ne dostigne planirani cilj postavlja se pitanje što sada, hoće li rezultat utjecati na poslovni model i planiranu dinamiku? Za Freewu straha nema: “Paralelno smo prikupljali sredstva direktnom prodajom preko tvrtke te tražili investitore. I taj dio plana je uspješno odrađen pa proizvodnja ide punom parom naprijed! Kalupi za bocu i čep već su u izradi i isporuka će biti kako je i planirano.” – objasnila nam je Vedrana.
O svojim budućim planovima i ciljevima u Freewi kažu: “Prodaja ide dalje, planiramo završiti i isporučiti prvu seriju Freewa boca tijekom studenog. Paralelno radimo na planiranom razvoju i poboljšanju Freewa aplikacije te stjecanju novih korisnika. Uskoro ćemo potpisati ugovor s jednom poznatom svjetskom organizacijom za zaštitu prirode. S vremenom cilj nam je da Freewa uspješno skalira globalno. Da o zdravlju i zaštiti, te očuvanju dostupnosti pitke vode, osvijestimo široki broj ljudi. U tu svrhu namjeravamo razviti dodatne eko proizvode i usluge, i slijediti društveno odgovorni poslovni model koji će očuvati postojeća i stvoriti nova radna mjesta u Hrvatskoj. Želimo 100% hrvatski brand koji će postati prepoznatljiv u svijetu. Već sada smo spremni i na razgovore s potencijalnim investitorima.”